Premierul Iurie Leancă a semnat o dispoziţie ce prevede desemnarea unui viceministru sau vicedirector general, la nivel de luare de decizii şi a unui şef de direcţie - la nivel tehnic - responsabili pentru promovarea şi realizarea politicii statului în domeniul diasporei.
Astfel toate instituţiile publice relevante vor avea persoane responsabile pentru diaspora, contribuind la o coordonare mai bună a acţiunilor în acest domeniu.
Aceleaşi instituţii ale administraţiei publice centrale, de asemenea, vor modifica propriile regulamente de activitate, introducând atribuţii şi funcţii ce ţin de diaspora, specifice mandatului lor. Modificările au la bază ideea că necesităţile şi oportunităţile de dezvoltare ale diasporei sunt atât de largi, încât nicio instituţie nu poate să le înglobeze şi să le realizeze de una singură.
Măsura are scopul să accentueze că responsabilitatea Guvernului se extinde atât asupra cetăţenilor din ţară, cât şi a celor de peste hotare. Dispoziţia prevede şi introducerea evaluării înainte şi după a impactului politicilor publice asupra diasporei şi migraţiei în procesul de elaborare şi implementare a acestora în toate instituţiile publice. Această modificare a fost recomandată de către experţii străini şi organizaţiile internaţionale în cadrul planului naţional privind integrarea pe orizontală a responsabilităţilor în domeniul elaborării politicilor pentru diaspora.
„Pornind de la premisa că Republica Moldova, ca obiect de guvernare, este acolo unde sunt cetăţenii săi şi ţinnd cont că o bună parte din ei se află peste hotare, aceste amendamente vor apropia Guvernul de diaspora şi vor contribui la activizarea lucrului în comun“, se anunţă într-un comunicat al Biroului pentru Relaţii cu Diaspora.
Modificările propuse sunt operate pentru implementarea Programului de Guvernare recent aprobat de Parlament.