Guvernul s-a angajat, în faţa Fondului Monetar Internaţional (FMI), să implementeze un management profesionist la companiile de stat încă de la prima scrisoare de intenţie adresată conducerii Fondului, în cadrul actualului acord de timp preventiv încheiat cu acesta, în iunie 2011. La finele aceluiaşi an, a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice.
Documentul argumenta decizia "privatizării" conducerii întreprinderilor de stat prin faptul că "eficienţa unui operator economic depinde, în mod determinant, de performanţa managementului acestuia, de corecta implementare în funcţionarea societăţii a mecanismelor de bună guvernare".
Cadrul legislativ de la acel moment prezenta lacune importante în privinţa bunei guvernări a regiilor autonome, ceea ce le-a afectat în mod negativ performanţa economică şi competitivitatea, iar legislaţia generală a societăţilor comerciale nu era adaptată specificului societăţilor de stat, motiv pentru care nu le oferea premisele unei funcţionări corecte, susţinea, atunci, guvernul.
În vederea eficientizării activităţilor companiilor de stat era necesară dezvoltarea de noi mecanisme de guvernanţă corporativă, care să fie suplimentare în raport cu cele reglementate de legislaţia generală a societăţilor comerciale şi adaptate la particularităţile prezentate de întreprinderile cărora li se adresau, se mai preciza în OUG 109/2011.
Ordonanţa prevede selectarea şi numirea la conducerea firmelor la care statul este acţionar majoritar, precum şi a regiilor autonome, a unor persoane care să deţină experienţă în administrarea şi/sau managementul unor întreprinderi publice profitabile sau a unor societăţi comerciale profitabile care activează în acelaşi domeniu cu firmele în cauză, respectiv a unor regii autonome sau societăţi come