In circa zece ani polonezul Jakub Zablocki a reusit sa faca din XTB o firma de brokeraj care la ultima evaluare depasea 1,1 mld. zloti (262 mil. euro), mai mult decat toate casele de brokeraj romanesti la un loc. Care este unul dintre secretele succesului? „Decat sa incerci sa te bati pe aceeasi felie cu multi altii, mai bine iti faci propria piata”, spune unul dintre oficialii companiei.
La infiintare, XTB a fost prima casa de brokeraj de Forex din Polonia, segment pe care se concentreaza si astazi, chiar daca activitatea este intr-o continua diversificare. In 2007, compania a inceput sa se extinda puternic la nivel global ajungand sa aiba peste 25.000 de clienti si 20 de sucursale in Europa, Asia si America de Sud.
Fost trader pe valute in cadrul BRE Bank, Jakub Zablocki s-a lansat in lumea antreprenoriatului in 2002. Opt ani mai tarziu, Enterprise Investors, una dintre cele mai mari companii de private equity din Europa Centrala si de Est, a cumparat putin peste 20% din XTB pentru 57 mil. euro.
(In dreapta, Jakub Zablocki, CEO-ul si actionarul majoritar al XTB, la semnarea contractului de sponsorizare cu echipa de Formula 1 McLaren Mercedes)
Zablocki este scump in declaratii pentru presa; intr-o scurta discutie neprogramata pe holurile companiei vorbeste doar la modul general despre eforturile pentru dezvoltarea XTB, dupa care se scuza si pleaca la o intalnire. Polonezul care conduce si detine pachetul majoritar de actiuni al XTB si-a construit insa o mica armata de subalterni care isi cunosc foarte bine domeniul si care, spre deosebire de multe persoane din piata de capital romaneasca, vorbesc cu interes real despre activitatea pe care o desfasoara.
„Sa ma intrerupeti cand ma pierd in detalii sau daca incep sa va plictisesc”, isi incepe discursul Piotr Baszak, seful departamentului de tranzactionare al XTB si membru in Consil