Tot mai multi antreprenori cu experienta sau la inceput de drum au ales ca in perioada crizei sa "aduca" o franciza din afara tarii, cu gandul ca riscurile sunt mai mici decat in cazul unui start-up clasic. Afla tot ce trebuie sa stii pentru o afacere in franciza, ce greseli trebuie sa eviti si ce aspecte importante trebuie sa ai in minte dintr-un interviu acordat Wall-Street.ro de Mihaela Mocanu, avocat al Tuca Zbarcea & Asociatii, care a lansat recent cartea "Franciza, francizarea".
Contract de franciza principala, adica situatia in care un comerciant "aduce" o franciza dintr-o tara straina, inseamna practic ca antreprenorul devine delegat sa desfasoare activitatea francizorului intr-un anumit teritoriu, preluand functiile de asistenta si control ale francizorului.
Potrivit specialistului Tuca Zbarcea & Asociatii, franciza este reglementata la nivel comunitar, deci nu sunt diferente semnificative sub aspect juridic.
Unele state membre reglementeaza intern franciza, la fel si alte tari care nu sunt membre ale UE si stabilesc, in principal, reguli cu privire la existenta si continutul obligatiei precontractuale de informare a viitorului francizat si, ca urmare, exista diferente dar acestea nu sunt majore.
Insa, nu inseamna ca daca o franciza a avut succes intr-o tara, va avea si in Romania, iar cele doua parti (francizorul si francizatul) fac impreuna o analiza de oportunitate sa decida daca respectivul business se poate adapta la specificul local.
"Pentru o retea care are o anumita notorietate, esecul extinderii intr-o zona este rasunator. De aceea retelele importante sunt atente la o multitudine de factori ce tin de specificul local si de profilul consumatorului cand decid extinderea. La fel, sunt atente in alegerea francizatului care va dezvolta afacerea in respectiva zona", a spus Mihaela Mocanu.
Ea considera ca putem v