Pentru foarte mulţi dintre noi, Turnul Eiffel este o minune arhitecturală şi un simbol al Parisului. Nu şi pentru compozitorul Joseph Bertolozzi care îl percepe mai mult ca pe un instrument muzical.
Misiunea compozitorului este să redea sunetele Turnului prin lovirea suprafeţei cu diverse instrumente şi colectarea sunetelor rezultate cu ajutorul microfoanelor. Speră ca, în acest fel, pe lângă conturarea unor piese, să ţină un spectacol live chiar în preajma monumentului peste un an de zile, atunci când Turnul Eiffel va împlini 125 de ani de la construcţie.
După cum explică pe site-ul său, încearcă să culeagă sunetele naturale ale Turnului Eiffel cu ajutorul microfoanelor amplasate pe suprafaţa sa, care la final vor fi reunite într-o colecţie de melodii cu titlul de „Muzica Turnului”. „Am avut mare grijă să dovedesc administraţiei Turnului Eiffel că nu voi afecta fizic suprafaţa turnului”, a declarat acesta pentru „The New York Time”.
„Culegerea” sunetelor
În doar două zile de la venirea în Paris, compozitorul alături de echipa sa, a reuşit să „culeagă” aproximativ 400 de sunete prin lovirea grinzilor, balustradelor cu ciocane din lemn şi din cauciuc sau cu beţe pentru tobe. „Încercăm să observăm dacă sunetele au un raport al notelor do, re, mi. Dimensiunea diferită a Turnului Eiffel redă note diferite. De exemplu dacă ai un panou mare, acesta va vibra lent şi de durată, ceea ce, de obicei, duce la un sunet profund. Iar poziţia verticală a monumentului oferă un număr mare de resurse pentru note de diferite mărimi şi calităţi”, a spus Joseph Bertolozzi pentru „The New York Time”
Ideea acestui proiect s-a născut din pură întâmplare atunci când soţia compozitorului mima mişcările soţului ei în faţa unui poster al monumentului parizian. Nu mult i-a trebuit ingeniosului creator de muzică pentru a depune o cerere la administraţia Turnulu