Într-o societate în „care pe care” explică înaintarea prin
datul de coate spre succes, înrăirea indivizilor e o consecinţă
normală, marea parte a lumii fiind, precum în politică, mereu în
opoziţie. În completarea acestei fraze cu iz general şi demagogic,
vin cu un exemplu auzit, real, referitor la un profesor universitar
care le-a mărturisit cu francheţe studenţilor săi cum că nu
intenţionează să-i înveţe carte, pentru ca ulterior aceştia
să-i ia pâinea. Altfel spus avem un subiect presupus blamabil, în
persoana dascălului cababil să-şi asume declarat exercitarea „de
mântuială” a profesiei, dintr-un reflex instictiv cu rădăcini
în securitatea, siguranţa şi stabilitatea propriului loc de muncă.
Doresc să ne gândim puţin, acum, cât de incriminabil este acest
profesor şi să disecăm puţin afirmaţia sa.
Să începem cu clişeele: profesorul este cel care transmite
generaţiilor tinere cunoştinţele sale bătătorite în timp,
aceleaşi şi aceleaşi cunoştinţe, încontinuu. Avem cuplul
profesor-elev care, aşa cum familia este definită nucleul
societăţii, este nucleu al educaţiei, procesului instructiv
educativ instituţionalizat, condus de dascăl şi acceptat, însuşit
de tânăr. Profesorul oferă, elevul absoarbe. Şi tot profesorul
este cel care influenţează, determină gândirea elevului, suscită
dezvoltarea imaginaţiei, memoriei, inteligenţei şi personalităţii
elevului. Ce rol educativ să stoarcem, aşadar, din exemplul mai sus
prezentat, cu profesorul ce le pune în vedere studenţilor săi cum
că doar nu-i va învăţa carte, pentru ca mai apoi aceştia să-i ia
pâinea? Eu traduc astfel spusele profesorului: „nu sunt ipocrit,
sunteţi pe cont propriu, asta e o luptă de clasă, iar noi nu suntem
aliaţi. Nu vă închipuiţi, aşadar, c-am