* Modificarea schemei de sprijin pentru regenerabile, neclară şi neconstituţională, în opinia investitorilor
Autorităţile au reuşit să facă praf intenţia bună de a armoniza sprijinul acordat producătorilor de energie verde cu problema consumatorilor industriali şi casnici afectaţi de criza economică, de a avea facturi suportabile. Autorităţile au pornit de la ideea micşorării costurilor consumatorilor cu certificatele verzi, care ar fi trebuit să suporte, în perioada 2013-2015, un vârf de plată.
Departamentul pentru Energie a ajuns la concluzia că este bine să amâne acordarea unei părţi importante a certificatelor timp de trei ani (jumătate pentru eoliene, o treime pentru microhidrocentrale şi fotovoltaice), începând de la 1 iulie 2013, pentru aplatizarea efortului financiar al consumatorilor. Prin Guvern, a fost analizată şi varianta schimbării doar a unor prevederi la regulile de funcţionare a pieţei (penalizarea producţiei regenerabile pentru crearea dezechilibrelor, scurtarea perioadei de tranzacţionare a certificatelor etc).
Numai că, în ordonanţa de urgenţă adoptată şi publicată în Monitorul Oficial vineri seară, a apărut un fel de "salată" de măsuri din toate aceste variante. În consecinţă, investitorii se pregătesc să dea statul în judecată, iar consumatorii riscă să rămână tot cu facturile mari pentru certificatele verzi.
Ordonanţa de Urgenţă adoptată, recent, de Guvern pentru modificarea sprijinului acordat producţiei de energie din surse regenerabile (vânt, soare, apă, biogaz, biomasă) seamănă cu orice, mai puţin cu o lege clară, nu. Actul normativ stipulează amânarea unei părţi a certificatelor verzi, dar fără să spună clar pentru cine se aplică (producătorilor existenţi sau şi celor care-şi vor da în folosinţă unităţile de producţie de acum înainte). Producătorii vor intra în posesia certificatelor amânate în perioada 2017-