România a căzut cinci poziţii, pe locul 68, şi se plasează pe ultimul loc în UE în ediţia din acest a topului statelor lumii în funcţie de competitivitatea industriei călătoriilor şi turismului întocmit de World Economic Forum şi condus de Elveţia, Germania şi Austria. Raportarea se face la ediţia din 2011, iar indexul care stă la baza clasamentului ia în calcul factori precum cadrul legal, infrastructura de turism şi resursele naturale, culturale şi umane.
Dintre statele vecine, prima clasată este Ungaria, cu locul 39 (38 în ediţia din 2011), urmată de Polonia, cu locul 42 (49) şi Bulgaria, cu poziţia 50 (48).
România a atras în 2011 aproximativ 1,5 milioane de vizite din partea turiştilor străini, care au cheltuit aici 1,4 miliarde de dolari, se arată raportul care însoţeşte clasamentul.
Spre comparaţie, Bulgaria, cu o populaţie de aproape trei ori mai mică decât cea a României, a înregistrat de patru ori mai multe sosiri (6,3 milioane) şi venituri de aproape trei ori mai mari (patru miliarde de dolari).
Liderul în atragerea turiştilor străini este Polonia, cu 13,3 milioane de sosiri în 2011, de la care a strâns 10,6 miliarde de dolari. Ungaria urmează în clasament, cu 10,2 milioane de sosiri şi venituri atrase de 5,6 miliarde de dolari.
În comparaţie cu statele vecine, România stă cel mai prost printre altele la capitolul infrastructură de transport de suprafaţă şi resurse culturale. România se plasează mai bine doar în comparaţie cu Ungaria la competitivitatea preţurilor şi resurse naturale şi doar faţă de Polonia la infrastructura de turism.
Raportul arată că sectorul călătoriilor şi turismului din România reprezintă 4,7% din totalul economiei naţionale şi asigură 454.000 de locuri de muncă, sau 5,3% din total. Calculele au la bază estimări pentru 2012.
În Polonia sectorul de profil este echivalent cu 4,8% din econ