Creatorii, artiştii, oamenii de culturǎ din Europa urmǎresc cu nelinişte actualele negocieri dintre Uniunea Europeanǎ şi Statele Unite în vederea semnǎrii unui acord de liber schimb. Cultura este un domeniu care se simte ameninţat în acest context, mai ales pe fond de crizǎ economicǎ
Sǎ începem prin a rǎspunde la întrebarea: este cultura europeanǎ în pericol? Sau mai bine zis, planeazǎ vreun pericol asupra modului în care europenii înţeleg sǎ creeze bunuri culturale şi sǎ beneficieze de ele? Rǎspunsul este DA. Dupǎ ce timp de secole Europa a exportat culturǎ şi a fost inspiratoarea planetei, acum a ajuns într-o situaţie de mare fragilitate, aceea de a deveni o colonie a subculturii anglo-saxone şi mai ales a industriei de divertisment de emanaţie americanǎ.
A doua întrebare: se dǎ în prezent o bǎtǎlie invizibilǎ pe care cultura europeanǎ s-ar putea sǎ o piardǎ?Din nou rǎspunsul este DA.Dacǎ oamenii de culturǎ şi creatorii de artǎ ar fi acceptat propunerile fǎcute iniţial de Comisia Europeanǎ în frunte cu José Manuel Barroso atunci domeniul audio-vizualului ar fi fost integral sacrificat pe altarul comerţului, fǎrǎ nici un respect special pentru specificitatea creaţiei culturale.
A treia întrebare: existǎ o atît de mare diferenţǎ între modul în care este conceput actul cultural în lumea anglo-saxonǎ şi modul în care este coneput pe vechiul continent?Absolut. Diferenţa este enormǎ, în sensul cǎ pentru americani artistul nu mai are drept moral dupǎ vînzarea operei sale. Dacǎ a vîndut-o pentru un dolar sau pentru un milion de dolari, totul s-a terminat. Opera de artǎ este de fapt consideratǎ drept o marfǎ ca oricare alta, care trece dintr-o mînǎ în alta. In Europa, încǎ înainte de Revoluţia francezǎ, datoritǎ lui Beaumarchais, a apǎrut prima grupare de autori care a pledat pentru instituirea dreptului moral asupra operei de artǎ. Franţa a fost pî