Ministrul Transporturilor joacă la cacialma un sfert de miliard de euro. Cel puţin.
Ambiţiosul proiect de instalare a managerilor privaţi la cârma companiilor statului se dovedeşte a fi un imens eşec, provocat de implicarea masivă a ghearelor politice în afacere. Nu e o surpriză. Cei de la Franklin Templeton, compania care gestionează Fondul Proprietatea, au avertizat constant asupra neregulilor în chestiunea introducerii managementului privat, lăsând să se înţeleagă că întreaga operaţiune s-a transformat într-o campanie de aşezare a unor favoriţi politici la butoanele marilor firme ale statului.
Managerii naivi, cei care, după cucerirea unui post de conducere, au dat bir cu fugiţii la contactul cu realitatea dură a afacerilor statului, descriu împrejurările alungării lor din funcţia câştigată prin concurs în termeni care nu lasă loc interpretărilor: presiuni politice şi interese clientelare. Cel mai interesant povestitor este Lucian Isar, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie, un economist strălucit, dar rebel, care a condus, timp de 113 zile, CFR SA. El descrie, pe pagina personală de Internet, detaliile presiunilor la care conducerea CFR a fost supusă pentru a dirija un contract de 300 de milioane de euro, finanţat majoritar din bani europeni, către consorţiul de firme FCC Construccion-Alpine Bau–Azvi-Straco Grup. Evident, după alungarea echipei Isar-Sophocleous (fostul director general al companiei), contractul a fost câştigat de către consorţiul cu pricina.
Contractul de 300 de milioane de euro
Dincolo de presiuni, surprinde inconştienţa, tupeul şi vitejia cu care sunt sfidate legile în chestiunea contractului pentru reabilitarea tronsonului Vinţu de Jos-Simeria, care asigură legătura feroviară între centrul şi vestul ţării, în valoare de 1,255 miliarde de lei, fără TVA (29