Am citit undeva prin presa locală – sincer, nu mai ştiu exact unde – că în Arad a crescut drastic numărul firmelor care au dat faliment, comparativ cu anul trecut. Un adevăr dureros, dar pe care-l resimţim în viaţa de zi cu zi, pentru că 2013 se dovedeşte un an dificil pentru economia întregii Uniuni Europene şi nu văd de ce judeţul nostru ar face notă discordantă. În schimb, notă discordantă face această realitate faţă de comunicatele şi comunicările audiovizuale pe care le prezintă guvernanţii. Conform acestor comunicări, ale acestor ieşiri mediatice, situaţia economică s-a ameliorat, iar nivelul de trai creşte. Încet, dar sigur!
În fond, nu e vorba decât de ambalaj, adică de forma pe care Puterea o dă informaţiei aruncate pe piaţa media. Comparând – dar păstrând proporţiile – nici măcar acest mod de acţiune nu este nou. El a fost patentat încă din antichitate, prin celebrele cronici de război şi a fost adus la maturitatea absolută de către Joseph Goebbels, şeful propagandei naziste de pe vremea lui Hitler. Atunci, ştirile de război ajungeau greu şi distorsionat la populaţia germană şi majoritatea anunţau succese zdrobitoare. Forma de propagandă a continuat într-o aceeaşi măsură şi în perioada comunistă, în tot blocul sovietic, plus China, Coreea de Nord, Cuba etc. Doar că atunci între populaţie şi adevărul ascuns nu se aflau mii de kilometri, ci dimpotrivă: „linia frontului”, „tranşeele” adevărului se aflau chiar în inima populaţiei.
Acum, adică în perioada post-decembristă, propaganda nu mai are aceleaşi efecte asupra populaţiei, dar tot există o doză care să manipuleze cu ritmicitatea diabolică a „picăturii chinezeşti”. Iar aceste 13 luni de guvernare USL arată clar că instrumentul propagandei nu numai că nu a dispărut, dar şi produce efecte. Iar USL se pricepe să folosească acest instrument, concluziile analiştilor fiind că unul dintre cele ma