Cum s-a născut şi a evoluat conştiinţa politică? De ce spiritul de toleranță și supremația legii, statul modern și separarea puterilor și-au găsit formularea mai întâi în literatură și apoi în tratatele de filosofie și știință politică? Este oare literatura un teren mai generos pentru a ne imagina lumea în care dorim să trăim decât lucrările teoretice? La toate aceste întrebări încearcă să răspundă intelectualul și omul politic lituanian Leonidas Donskis, în ultima sa carte, Putere şi imaginaţie. Studii de literatură şi politică. O carte a unui erudit, deloc ușoară.
Cum trăim într-o lume politică și chiar academică în care se citește tot mai puțin, cartea lui Leonidas Donskis este, în primul rând, o invitație de a citi adresată atât actualilor şi viitorilor specialiști în științe politice și în istorie, actorilor din viața instituțională și politică. Autorul ne îndeamnă ca, pe lângă asumarea sub formă de lozinci a unor paradigme din teoria politică, să ne facem timp să îi citim și să îi recitim pe Machiavelli, Giambattista Vico, Shakespeare, Cervantes, Thomas Morus, Stendhal, Orwell, Kundera. „Niciun text academic din domeniul teoriei politice sau al ştiinţei politice în general nu va putea să înlocuiască piesele şi sonetele lui Shakespeare, comediile lui Machiavelli, jurnalele de călătorie ale lui Daniel Defoe, maximele filosofice ale lui Voltaire sau fabulele lui Orwell. Lecțiile lor politice sau morale sunt cruciale acum, când politica în sens clasic este aproape anihilată de birocrația modernă cu nenumăratele sale abordări tehnice, când tehnocrația își asumă cu mândrie rolul de democrație și când politicile de putere brutale, fanatismul, bigotismul și lașitatea se deghizează în luptă pentru pace și demnitate umană, jucând un rol sinistru în lumea contemporană.“ Nu degeaba spunea Marx că a învăţat mai multe despre mecanismele economice ale secolului al