Precipitarea în adoptarea unei Constituţii nu este un semn de maturizare, ci unul de involuţie democratică.
Rapiditatea cu care membrii Comisiei parlamentare de revizuire a Constituţiei acţionează, adoptând, în şedinţe intense şi în deplină lipsă de transparenţă, amendamentele la legea fundamentală indică existenţa voinţei de a respecta termenul stabilit pentru finalizarea procedurii. Chiar dacă atingerea acestui obiectiv temporal implică ratarea mizei de durată lungă, aceea a consolidării democratice.
Ceea ce domină actuala iniţiativă de revizuire este combinaţia de voluntarism politic şi de lipsă de viziune intelectuală. În pofida recomandărilor făcute de către Comisia de la Veneţia şi de către UE, procedura de schimbare a legii fundamentale suferă de vicii care îi pot fi fatale – absenţa osaturii juridice şi ideologice care să confere trăinicie viitorului edificiu, ignorarea prudenţei, a consensului şi a negocierii autentice. Precipitarea în adoptarea unei Constituţii nu este un semn de maturizare, ci unul de involuţie democratică.
În definitiv, actualul moment în care ne aflăm este culminaţia procesului ce a debutat în vara anului trecut. Criza statului de drept în 2012 nu a fost un accident, ci rezultatul unor opţiuni deliberate vizând slăbirea mecanismelor de protecţie a Constituţiei. De această dată, abordarea este diferită, dar şansele de reuşită sunt mult mai mari. În locul asaltului împotriva statului de drept, se preferă domesticirea lui, prin intermediul unei proceduri de modificare a Constituţiei. Scurtătura pe care o aleg parlamentarii duce către miezul democraţiei constituţionale.
Compromisul, unul dintre elementele cheie ale unui proces de inginerie constituţională robust, este eliminat graţie noii configuraţii din parlament. Slăbiciunea opoziţiei este parte din ecuaţia evocată