Târgurile perioadei interbelice sunt scoase la lumină graţie proiectului cultural iniţiat de Muzeul Judeţean Mureş, Secţia de Etnografie şi Artă Populară Târgu-Mureş, intitulat “Târgurile tradiţionale – locuri de schimburi comerciale şi culturale”. Despre acest proiect ne-a vorbit muzeograful Laura Pop, cordonatorul proiectului.
Reporter: Cum s-a născut acest proiect?
Laura Pop: Totul a pornit de o idee mai veche de expoziţie a secţiei noastre legată de schimburile dintre lumea rurală şi lumeaurbanăprin intermediul târgurilor, o idee pe care o colegă mai noastră mai veche, doamna Bucur Maria, a gândit să o pună în practică şi din păcate nu a reuşit. În cadrul acestui proiect dorim să organizăm o expoziţie care a a lipsit în cadrul expoziţiilor etnografice clasice bazate pe ocupaţii, artă populară, port popular, mai puţin târgul. Acesta era privit ca un loc ce ţine de lumea oraşului, el fiind de fapt un loc important pentru lumea ţăranului. După cum am observat la târgurile la care am fost, ele au jucat un rol foarte important în lumea satului. Am observat că în perioada secolelor XIX-XX s-au înmulţit aceste târguri în comunele mari din zona Transilvaniei, din zona noastră în special şi satele în care se organzau astfel de târguri au devenit puncte importante, locuri în care a avut loc un progres economic, sate care s-au dezvoltat tocmai existenţei acestor târguri.
Rep.: Care au fost primi paşi ai proiectului?
L.P.: Primii paşi au vizat pregătirea unei tematici expoziţionale şi contactarea partenerilor pe care i-am atras în cadrul proiectului. A urmat contactarea unor parteneri pentru designul expoziţiei, am luat legătura cu un designer din Ungaria, Vasaros Zsolt, care este specializat în design de expoziţii muzeale. În România sunt cam puţine firme care se ocupă de acest lucru. Este un proiect destul de modern, mai puţin obişnuit în cadrul ex