Comisia de revizuire a Constituţiei a adoptat, joi, o serie de amendamente susţinute de USL prin care este modificat statutul prefectului, fiindu-i eliminată posibilitatea de a suspenda imediat un act al administraţiei publice locale prin atacarea acestuia în contencios.
Membrii Comisiei de revizuire au introdus în legea fundamentală instituţia "subprefectului" pe lângă cea existentă a prefectului.
De asemenea, a fost modificat articolul 123 din legea fundamentală, fiind înlocuită prevederea că Guvernul numeşte prefecţi în fiecare judeţ cu precizarea că "Guvernul numeşte în unităţile administrativ-teritoriale prefecţi şi subprefecţi, în condiţiile legii".
Totodată, a fost introdusă competenţa egală şi în cazul subprefectului de a conduce serviciile deconcentrate.
"Prefectul, respectiv subprefectul sunt reprezentanţii Guvernului pe plan local şi conduc serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale", menţionează textul adoptat.
Atribuţiile prefectului, cât şi cele ale subprefectului, urmează a fi stabilite prin lege.
Totodată, membrii Comisiei de revizuire au introdus instituţia subprefectului, dar şi cea privind consiliile regionale, în textul care menţiona că prefecţii nu sunt subordonaţi autorităţilor publice locale: "Între prefecţi şi subprefecţi, pe de o parte, consiliile locale, primari, consiliile judeţene şi preşedinţii acestora, precum şi consiliile regionale şi preşedinţii acestora, pe de altă parte, nu există raporturi de subordonare".
Mai mult, a fost eliminat efectul contestării de către prefect a unui act local în instanţa de contencios, respectiv acela că "actul atacat este suspendat de drept".
"Prefectul poate ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, un act al consiliului regional, jud