Concernul Shlomo Group a făcut primul pas în negocierea cu statul român
După 14 ani în care s-a zbătut între economia liberă şi interesele politicienilor, unicul şantier militar din România este pus, din nou, pe tapet la Ministerul Economiei. Ministrul Varujan Vosganian s-a întâlnit, ieri, cu o delegaţie a concernului israelian Shlomo Group şi au avut discuţii exploratorii cu privire la intenţia Ministerului Economiei de a privatiza Şantierul Naval Militar Mangalia. „Ministrul român a declarat, în cadrul întâlnirii, că este nevoie de o soluţie economică în cazul Şantierului Naval Militar Mangalia şi că autorităţile de la Bucureşti sunt deschise discuţiilor cu posibilii investitori strategici interesaţi. El a menţionat, în context, că trebuie respectate procedurile de privatizare în privinţa industriei de apărare, inclusiv prin luarea unei decizii în cadrul Consiliul Suprem de Apărare a Ţării“, se precizează într-un comunicat al ministerului. Conducerea companiei israeliene, cu participaţii în domeniile auto, energie, şantiere navale, logistică, imobiliare, asigurări şi comunicaţii, a precizat că va face, în acest sens, o scrisoare de intenţie în vederea participării la privatizarea şantierului naval. Aceasta este a doua încercare a statul român de a vinde şantierul unei companii străine, după ce în 2008 ministerul de resort a încheiat o asociere cu grupul german Lurssen, asociere ce nu a supravieţuit mai mult de un an.
„Fata mare“ a industriei de apărare
Şantierul Naval Mangalia, aşa cum este denumit în prezent fostul şantier militar, a funcţionat, înainte de 1989, sub acelaşi acoperiş cu şantierul naval civil, actualul D.M.H.I. După momentul 1989, şantierul militar nu a reuşit să facă faţa economiei de piaţă şi, cu concursul autorităţilor statului, care nu au mişcat un deget pentru a salva o întreprindere cu peste o mie de salariaţi, a ajuns o ru