Echipele de ingineri, fie ca au fost de la Dassault sau de la Boeing, au crezut in proiectele lor, care nu au trecut insa niciodata la stadiul de productie. Iata de ce.
Aceste avioane nu au existat decat pe hartie sau sub forma unui prototip unic. Ele au intruchipat visurile constructorilor de avioane, dar nu au ajuns niciodata pe liniile de fabricatie. In cele mai fericite cazuri, au ajuns in arhitevele diferitelor companii. Altele s-au pierdut, pur si simplu. Sunt asa numitele „avioane fantoma”.
Sonic Cruiser de la Boeing
La 29 martie 2009, Boeing a uluit lumea constructorilor de avioane cu un nou proiect revolutionar, la care a lucrat in secret incepand din 1999: Sonic Cruiser, un aparat cu un design futurist, capabil sa dezvolte o viteza apropiata de cea a sunetului. Aparatul, conceput sa zboare la o altitudine mult mai mare decat subsonicele tradiotionale pentru a evita rutele aglomerate, urma sa transporte intre 200 si 250 de pasageri, reducand timpul de zbor pe diferite trasee cu 15% - 20%
Boeing numeste un sef de program, semneaza acorduri cu furnizori, precum Vought sau Alenia, anunta chiar o dare in exploatare pentru 2008. Dar in decembrie 2002, lovitura de teatru: constructorul renunta la programul Sonic Cruiser pentru a se concentra pe proiectul 7E7, devenit ulterior 787 Dreamliner. De ce? Unii sustin ca totul nu a fost decat un „joc de glezne”, pentru a abate atentia rivalului francez Airbus.
Mirage 4000 de la Dassault
In septembrie 1976, compania Dassault – la acea data Dassault-Breguet – a decis sa lucreze la un proiect bireactor, in paralel cu programul monoreactor Mirage 2000, retinut de fortele aeriene militare. Mirage 4000 a fost dezvoltat din fondurile proprii ale societatii: a fost o versiune a Mirage 2000, avand in plus, printre altele, mici aripi situate in partea anterioara a avionului, ajustabile la z