Guvernul ar putea sa aiba parte de o surpriza placuta in acest an in privinta investitiilor straine directe daca grupul Daimler, producatorul Mercedes, va alege Romania pentru a-si deschide o noua fabrica de autoturisme in zona de vest a tarii, dupa ce a decis deja la inceputul anului sa investeasca peste 300 milioane de euro pentru extinderea productiei de cutii de viteze la subsidiara locala din judetul Alba. Cu ce putem sa ii atragem pentru o investitie de cel putin un miliard, asemanatoare centrului din Ungaria?
Potrivit informatiilor aparute recent in presa maghiara, grupul Daimler a facut mai multe studii privind constructia si cheltuielile cu logistica pe care le-ar presupune deschiderea unei fabrici de autoturisme in Romania, dupa ce ar fi amanat dublarea capacitatii la uzina de la Kecskemét.
Decizia de a amana cu unul sau mai multi ani extinderea fabricii din Ungaria ar fi fost determinata de politicile economice imprevizibile si agresive fata de multinationale ale gvernului de la Budapesta, condus de Viktor Orban.
Daca in Ungaria regimul Orban pare sa ii sperie pe nemtii de la Daimler, in Romania ar gasi, exceptand tensiunile cu referendumul, un regim politic relativ stabil.
Putem sa ademenim Daimlerul cu sistemul nostru fiscal? Romania nu este nici pe departe recunoscuta drept o economie cu taxe mici, birocratie scazuta sau autoritati fiscale prietenoase cu mediul de afaceri, dar are totusi un avantaj in fata Ungariei.
Cota unica de 16% este principalul activ al sistemului fiscal romanesc, luminita de la capatul tunelului pe care o vad de la distanta investitorii straini. Probabil ca, in lipsa ei, strainii ar fi fost si mai dezinteresati sa investeasca la noi in tara.
Daca Romania se lauda cu o cota unica de 16%, Ungaria si-a ridicat impozitul pe profitul corporatiilor la 19%, in cazul afacerilor mari, dar a mentinut o ta