Podul de un sfert de miliard de euro, al doilea care va lega România de Bulgaria, va fi inaugurat oficial vineri. Taxa de tranzit va fi de şase euro, pentru autoturisme.
Autorităţile române şi bulgare vor inaugura mâine, 14 iunie, al doilea pod peste Dunăre, între oraşele Calaft şi Vidin, la 104 ani după ce a apărut pentru prima dată ideea unui pod în această zonă şi la 13 ani de când cele două state au semnat acordul pentru construirea lui.
Podul va avea două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Costurile construcţiei, care până în anul 2011 erau estimate la circa 225 de milioane de euro, vor depăşi cel mai probabil 250 milioane de euro la final.
Proiectul a beneficiat de împrumuturi şi finanţări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Contribuţia României a fost de circa 33 de milioane de euro.
Costruit de firma spaniolă FCC, podul de doi kilometri peste Dunăre este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de Istanbul (Turcia). Conform estimărilor, peste 100.000 de vehicule ar urma să traverseze anual podul Calafat-Vidin.
Podul va fi traversat contra unei taxe, care va fi încasată de o companie deţinută de stalele român şi bulgar. Taxa percepută pentru traversarea noului pod va fi de 6 euro în cazul autoturismelor, dar ajunge la 37 de euro pentru camioanele cu patru şi mai multe axe – 37 euro. Pietonii şi bicicliştii vor traversa gratuit noul pod.
În momentul de faţă, România şi Bulgaria sunt legate de un singur pod pe toată lungimea porţiunii comune a Dunării – 470 km. Acesta se află între Giurgiu şi Ruse şi a fost inaugurat în anul 1954, având doar o singură bandă pe sens.
Bulgarii sunt sceptici @