Documentul care dovedeşte calitatea de asigurat e şi nu prea e valabil pentru prestatorii de servicii medicale, trimiterea la CJAS pentru vizarea adeverinţelor devenind un obicei care-i pune prea des pe drumuri pe asiguraţi, în plus menţiunea din SIUI „persoana este asigurată” nefiind luată în calcul.
Te crezi cu asigurările plătite şi te trezeşti, la ieşirea din spital sau în cabinetul specialistului, că nu poţi beneficia gratuit de servicii medicale, sau eşti trimis din start să vizezi cererea la CJAS, unde primeşti parafa doar cu preţul contribuţiei aferente ultimilor cinci ani.
„Pentru asigurarea accesului liber la pachetul de servicii medicale, anumite categorii de asiguraţi pot face dovada calităţii de asigurat, pe baza documentelor care demonstrează că fac parte din categoria respectivă sau prin accesarea de către furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dipozitive medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate a instrumentului electronic pus la dispoziţie de CNAS”, spune Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Olt.
În practică însă, nici medicul de familie, nici specialistul din ambulatoriu, nici cei din laborator sau spital nu se mulţumesc să solicite doar unul din documentele – act de identitate sau certificat de naştere pentru copiii în vârstă de până la 18 ani, adeverinţă de salariat, adeverinţă de şomer, adeverinţă ajutor social, decizie de pensionare sau cupon de pensie, adeverinţă de elev sau student, adeverinţă îngrijire copil până la 2 ani, alte documente doveditoare conform Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, după care să verifice SIUI. De cele mai multe ori pacienţii sunt trimişi după adeverinţă sau viză la CJAS, chiar dacă nu apar ca neasiguraţi. De-abia aici încep cu adevărat problemele, pentru că de la CJAS pleci cu viză sau adeverinţă doar după ce ţi s-a verificat