In Bucuresti, Primaria plateste in patru ani circa 400 de milioane de euro pentru asfaltarea gropilor, subventia pentru caldura si transport ajunge la aproape o treime din bugetul orasului, iar terenurile din patrimoniul institutiei sint concesionate la preturi de nimic. In Oradea, asfaltarea strazilor costa doua milioane de euro pe an, subventia la caldura si transport este de doar 10% din buget, restul banilor fiind redirectionati la investitii, iar terenurile primariei au fost vandute sau concesionate unor firme care au facut fabrici in oras, investind circa 150 milioane de euro, si creand cateva mii de locuri de munca. Cum se poate face performanta in administratia locala? Ce masuri nepopulare s-au luat pentru a reduce cheltuielile? Ce fonduri europene a accesat Oradea? Cati caini comunitari sunt in Oradea si cum intentioneaza Primaria sa scape de ei? Ce proiecte mari de intrastructura sunt? Cum se va schimba Oradea in urmatorii doi ani? Ilie Bolojan, primarul orasului, raspunde la aceste intrebari.
VIDEO 1: Ilie Bolojan vorbeste despre proiectele mari ale primariei:
Reporter: Orasul Oradea s-a schimbat in bine in ultimii ani. De cand ati venit in 2008 la primarie, ce masuri ati luat?
Ilie Bolojan: In 2008, aveam cateva dezechilibre in bugetul Primariei. Spre exemplu, la 50 de milioane de euro venituri proprii, aproape 11 milioane de euro reprezentau cheltuielile de personal, cu toate drepturile aferente.
Deci una dintre problemele administratiilor din Romania este ca partea de cheltuieli de personal reprezinta o pondere importanta din buget. Prin urmare, cine are angajati multi, isi consuma o buna parte din buget cu plata salariilor. Si atunci, una dintre masurile pe care le-am luat a fost sa reduc personalul in patru valuri succesive, pana la 30%, astfel incat sa putem scadea cheltuielile