Un proiect de 100 de ani a devenit realitate. Vineri, va fi inaugurat cel mai lung pod pe Dunăre, care va lega Calafat de Vidin.
Primele scrisori în care primarii Vidinului şi Calafatului discută necesitatea construrii unui pod între cele două oraşe datează din anul 1909. După exact 104 ani, podul va fi inaugurat în prezenţa premierilor României şi Bulgariei, Victor Ponta şi Plamen Oreşaski, a preşedintelui Bulgariei, Rosen Plevneliev, şi a comisarului european pentru politică regională, Johannes Hahn.
Detalii tehnice
Construit după o tehnologie ultramodernă, numită de specialişti ‘spate de cămilă’, cu o lungime de 1.791 de metri, podul dintre Vidin şi Calafat este este cel mai lung dintre cele existente peste fluviu. Fundaţiile podului se află la o adâncime între 60 şi 80 de metri sub matca Dunării. În partea navigabilă a fluviului au fost instalate 178 de segmente cu o greutate de până la 240 tone fiecare, în partea nenavigabilă sunt 300 de segmente, dar mai mici, ajungând până la 120 de tone. Podul dispune de două benzi rutiere pe sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti. Potrivit site-ului oficial al proiectului, podul propriu-zis este o investiţie bulgară, beneficiarul lucrării fiind Ministerul Transporturilor din Bulgaria. Partea bulgară a realizat podul feroviar şi rutier cu patru benzi, un terminal feroviar nou pentru mărfuri, şapte kilometri de cale ferată nouă şi patru noduri rutiere noi, în timp ce România a construit pentru infrastructura de acces pe pod cinci kilometri de cale ferată şi o staţie terminală pentru controlul comun al traficului şi taxare.
Istoric
Locuitorii Vidinului aşteaptă acest pod de mai bine de un secol. Încă de la sfârşitul secolului XIX-lea, consiliul local al oraşului a decis să fie construit un pod până în oraşul vecin Calafat. În anul 1954 a fost inaugurat primul pod