Banii fizici pierd teren pe zi ce trece, cardurile fiind noua religie în materie de tranzacţii comerciale. Ceea ce nu realizează mulţi dintre noi este modul în care plata cu bucata de plastic acţionează asupra psihicului nostru şi ne face să pierdem din vedere adevărata valoare a banului.
Persoanele cu venituri mici sau medii, cei care nu se prea pricep la calcule, oamenii care au probleme emoţionale sau introvertiţii se numără printre cele mai facile „victime“ ale tranzacţiilor cu cardul, conform yahoo.com.
Logica este destul de simplă, avertizează oamenii de ştiinţă. Oamenii cheltuiesc rareori exact suma pe care o câştigă, în chiar perioada în care au şi încasat-o. Economisind, lăsăm o parte din ceea ce câştigăm pentru cheltuieli viitoare. Cardul transformă banii pe care noi credem că îi vom produce, în bani pentru cheltuieli la zi. Problema este că, de regulă, consumatorii nu economisesc prea mult, sunt rupţi de realitate când vine vorba despre estimarea câştigurilor pe care le vor realiza pe viitor, în schimb sunt campioni la a cheltui cu mult mai mult decât vor fi în stare să returneze într-o perioadă scurtă de timp.
Cardul ne face mai puţin responsabili
Banii lichizi ne obligă să-i numărăm, să ţinem o evidenţă destul de exactă, să-i organizăm pentru a-i folosi în diverse situaţii. Dar cardul simplifică toată această acţiune, înlesnind extrem de mult procesul de cumpărare.
Sute de studii au dezvăluit că persoanele care deţin mai multe carduri de credit cheltuiesc mai mult decât dacă ar plăti cu bani fizici. Şi acest lucru se întâmplă indiferent dacă este vorba despre magazine sau despre bacşişul pe care îl lasă în restaurante. În anul 2001, doi profesori de la MIT (Massachusetts Institute of Technology, SUA) au făcut un experiment pentru a vedea cum influenţează cardul de credit comportamentul cumpărătorilor. Prin urmar