Ca să se organizeze o licitaţie la Christie's cu piese din propria garderobă trebuie să fie vorba despre o personalitate pentru care adjectivul „marcant“ nu poate acoperi influenţa şi puterea. Este cazul lui Suzy Menkes, femeia care a transformat jurnalismul de modă şi pompadour-ul în atribute proprii.
Suzy Menkes are 69 de ani, aproape aceeaşi vârstă pe care o au unele dintre piesele sale. În garderoba sa au intrat haine care, din 1964, n-au mai ieşit, după cum a recunoscut editorul de modă. „Ah, dacă hainele ar vorbi... dar chiar vorbesc“, a spus ea într-un material publicat în „Harper’s Bazaar“.
Suzy Menkes este, probabil, cel mai influent jurnalist din domeniu, precum şi cel mai prolific la nivelul cuvintelor publicate numai în ziar (două milioane de cuvinte) din 1988, numai pentru „International Herald Tribune“ şi „The New York Times“. Este considerată a fi cea mai onestă şi incoruptibilă personalitate din jurnalismul de modă, precum şi cea mai influentă tocmai prin corectitudinea practicată. Are obiceiul să întoarcă toate cadourile primite la birou şi să preia personal toate săptămânile de modă, cu laptopul mereu pe genunchi.
Ecoul hainelor
„Nu am aruncat nimic din garderoba mea după ce am terminat colegiul, aşa că este un adevărat montagne russe emoţional. Rochia din şifon Ossie am purtat-o când eram însărcinată cu primul meu copil, iar ţinuta alb-negru de la Christian Lacroix am purtat-o în zilele în care mergeam la cursele de cai cu soţul meu, jurnalistul David Spanier“, îşi aminteşte Suzy Menkes.
Suzy spune că hainele, ca şi muzica, păstrează un ecou al locului şi al timpului. Aşa că de ce le vinde acum? „Oamenii care mă cunosc mă imploră să le vând, în special creaţiile lui Ossie Clark (designer britanic, celebru în anii ’60 – n.r.). Naomi Campbell spune mereu «Prima», când mă vede“, spune Menkes.
Editorul de modă a ruga