După nenumărate scandaluri, promisiuni, amânări de termene şi ameninţări cu sistarea lucrărilor, podul Calafat-Vidin va fi deschis astăzi, după 13 ani de la semnarea acordului între cele două părţi. Acesta este al doilea pod care traversează Dunărea, între România de Bulgaria.
Lucrarea este prima de această amploare şi însemnătate, realizată după 1989 – e drept, în special de partea bulgară. Este un pod hobanat, pe porţiunea dinspre Calafat – soluţia fiind aleasă pentru a realiza înălţimea necesară în zona şenalului navigabil. Podul se întinde pe o lungime de aproximativ doi kilometri, având două benzi pe sens, trotuare şi pistă pentru biciclişti. Podul este traversat şi de o linie de cale ferată, care, din nefericire, nu va fi dată în exploatare odată cu inaugurarea oficială.
Un pod spectaculos
Dincolo de toate aceste probleme, noul pod peste Dunăre este spectaculos şi util.
gândul a ajuns în imediata sa apropiere cu doar câteva ore înainte de deschidere. Drumurile de acces erau blocate, câteva maşini cu girofar tocmai patrulau de la un capăt la altul, iar în zona organizării de şantier de pe malul românesc, ultimii ingineri se pregăteau să plece spre casă. În general, deşi amabili, nu ne-au dat prea multe amănunte, şi asta nu pentru că n-ar fi vrut, ci, mai degrabă, pentru că nu erau foarte în temă, după cum ne-au mărturisit chiar ei. „Prea multe amănunte nu ştim să vă spunem. Constructorul ştie mai multe, iar podul a fost construit de partea bulgară. Partea română a făcut doar zonele de acces pe malul românesc”.
Bune şi ele, am spune noi, pentru că ultimul kilometru al şoselei Craiova – Calafat (75 km), precum şi podurile aferente şi zona de taxare, arată impecabil. În acest sens putem aminti că lucrarea a costat 273 de milioane de euro, din care Bulgaria a plătit 225 de milioane, iar România 48 de milioane de euro.