Autorităţile române şi bulgare au inaugurat vineri „un beneficiu concret al aderării la Uniunea Europeană: podul Calafat-Vidin, o investiţie de 273 de milioane de euro, care ar trebui să contribuie la consolidarea schimburilor comerciale şi la legăturile dintre cele două ţări sărace, România şi Bulgaria“, scrie cotidianul american „The New York Times“.
„Îmi pare rău că acest pod are o istorie atât de lungă. Am auzit că romanii construiau mai rapid“, a glumit premierul bulgar Plamen Oresharski, la ceremonia de inaugurare a podului început în 2007. Primele discuţii dintre primarii Vidinului şi Calafatului referitoare la necesitatea construrii unui pod între cele două oraşe datează din anul 1909. Şi, totuşi, abia în anul 2000 au reuşit oficialii europeni să convingă cele două naţiuni balcanice să poarte discuţii despre pod.
În ciuda graniţei comune de 470 de kilometri de-a lungul Dunării, între România şi Bulgaria a existat, până vineri, o singură punte de legătură. „În timpul comunismului, niciuna dintre cele două ţări nu a fost bogată, dar colapsul economiilor lor a adâncit sărăcia şi a grăbit depopularea. Vidin, care pe vremea otomanilor era un port prosper, a suferit cea mai mare depopulare din Bulgaria, pierzând 16% din locuitorii săi, numai în 2012. Pe celălalt mal al Dunării, în oraşul Calafat, populaţia de 18.000 de locuitori a avut o evoluţie ceva mai bună“, scrie publicaţia americană.
„Iluziile create de noi despre cât de duşmani ne sunt românii şi cât de diferiţi sunt ei au dispărut. Am încetat să acţionăm ca şi cum am fi singuri. Am văzut că există şi alţi oameni în jurul nostru şi am început să-i cunoaştem, să interacţionăm, să călătorim, să facem comerţ şi să muncim cu ei“, a declarat Gergo Gergov, primarul Vidinului. „Podul este cel mai mare eveniment din istoria modernă a regiunii“, a completat el.
Foto Podul de