- Nana Nauwald, Felicitas D. Goodman, editura Har Tios
Poziţiile corporale care conduc la stări modificate de conştiinţă sunt încă practicate de societăţile înrădăcinate în tradiţiile horticulturale. În studiul comparativ din 1973 al antropologului Erika Bourguignon, se arăta că din 488 de societăţi umane ale lumii, 437 (adică 90%) au fost găsite folosind cel puţin câte o metodă institutionalizată cultural de a experimenta o stare modificată de conştiinţă. Cum se face că în timpurile noastre, atât de pline de stimulări ale simţurilor şi de tot felul de experienţe şi practici, mereu mai mulţi oameni devin interesaţi de experienţele şi tehnicile şamanice? De ce oamenii caută experienţa lumilor invizibile, de ce ei vor să zboare fără aripi, să-şi schimbe forma (shapeshifting), să aibă revelaţii din propria lor experienţă şi nu doar din credinţă?
Experienţele şamanice de stări alterate (modificate) de conştiinţă făcute intenţionat pot fi pline de plăcere (cuvântul plăcere e prea slab), ele pot fi vindecătoare şi revelatoare, pot aduce în experienţa a fi sine însuşi şi totul în acelaşi timp. Aceste experienţe sunt posibile cu puţină pregătire pentru oricine are curajul, ele sunt fără dogmă şi dependenţă, preconcepută de oameni iluminaţi sau de maeştri.
Urmând aceste experienţe, se află despre îmbinarea metodelor shamanice în ritualuri şi în vederea asupra lumii, a proceselor naturale, în admiraţia pentru natură, a plinătăţii de suflet a tot ceea ce există. Cei ce au avut o astfel de experienţă, adică a faptului că toată viaţa este una, unită, unitară, că toate sunt interconectate şi intreţesute, acei oameni sunt capabili să trăiască o viaţă mai intensă în realitatea de zi cu zi . Ei ajung la sentimentul de independenţă de lumea materială, de timp şi de spaţiu, de existenţa unui "ego" personal.
Şamanismul nu este o religie, ci cea mai veche