USL lucreaza de zor la noua Constitutie. Mai cu unele amendamente bune, mai cu unele gafe de neiertat si pe care plenul n-ar trebui sa le accepte, mai cu chestiuni ciudate sau inutile.
Ceea ce e posibil sa le fi scapat - sau mai degraba era imposibil sa aleaga alta cale - e ca aceasta Constitutie va fi o nesfarsita sursa de scandaluri.
Unde e buba? Buba e la atributiile presedintelui Romaniei. Noua Constitutie le-a redus putin, le-a clarificat in unele locuri, dar a pastrat atributii uriase pentru seful statului.
Desi tabara lui Basescu incearca sa acrediteze ideea ca presedintele va fi lasat doar cu puteri minime, la mana oricui, adevarul e altul. Presedintele ramane in continuare puternic in Romania. Foarte puternic.
In multe domenii, atributiile lui inca se calca pe picioare cu ale Guvernului, iar blocajele pot sa apara la fel ca pana acum. E inevitabil, la cum e facuta legea fundamentala.
Si la cum merg lucrurile in USL, mai ales tinand seama de faptul ca ruptura se va produce, conform declaratiilor tuturor, inainte de alegerile parlamentare din 2016, ne putem da seama incotro merg lucrurile. La un razboi, ca vrem, ca nu vrem, intre un Guvern de o culoare si un presedinte de alta culoare.
Singurele dati cand nu au aparut blocaje intre presedinte si premier in Romania au fost acelea in care seful Guvernului era omul sefului statului, adica extrem de fidel. Nu e cazul acum. Victor Ponta nu ii e in niciun caz adjunct lui Crin Antonescu, ba chiar e mult mai puternic decat el. Are cea mai puternica pozitie din stat, controleaza parghiile statului tot mai mult si, mai important, nu suporta blocajele. Veti vedea.
Factorul 1. Putere si pentru Guvern, si pentru presedinte
Nici revizuirea asta a Constitutiei nu a adus ce trebuia sa aduca in clarificarea puterii in stat. Presedint