Super- şi hypermarketurile se extind, dar nu cuceresc toți clienții
Unul dintre cele mai puternice simboluri ale capitalismului – supermarketul a pătruns rapid pe piața românească, anii din urmă aducându-l, inevitabil, și în județul nostru. De unde înainte ne consideram oarecum „la marginea civilizației” din lipsa mai multor elemente moderne, ne-am trezit înconjurați de magazine de tip super- şi hypermarket, ținând astfel pasul cu marile orașe. Astăzi, la ani buni de la venirea primelor supermarketuri, abia ne mai amintim cum era fără ele, în vreme ce cei mai tineri dintre noi nici nu-și pot imagina lipsa lor. Dincolo de aceste mari magazine însă, rămân magazinele de cartier, care după Revoluție au debutat ca „buticuri” și s-au transformat apoi în adevărate prăvălii, poziționate intim „la colțul străzii” sau la parterul blocului. A fost o vreme în care existența acestor mici magazine era pusă sub semnul întrebării – aveau ele să reziste invaziei supermarketurilor, strategiilor unei economii moderne care asimila totul, spre veșnica globalizare…? Temerile par să fi fost fondate şi nu prea, deoarece dacă unele mici magazinașe nu au rezistat tăvălugului, altele par să se fi ridicat din propria cenușă. Și asta pentru că, indiferent de câte oferte atrăgătoare ar avea marile magazine sau de strategiile lor de publicitate, magazinele mici, de cartier, rămân mereu prima opțiune a oamenilor – și nu doar pentru că ele sunt cele mai apropiate de casă, ci și pentru că acestea oferă căldura și posibilitatea de socializare pe care supermarketurile nu o vor avea niciodată.
Reduceri cât cuprinde, numai bani să fie
În marile magazine omul de obicei cumpără mai multe lucruri decât și-a propus de acasă. Cel puțin așa ne-a declarat Ildikó, o tânără din Sfântu Gheorghe.
„De obicei vânez promoțiile, iar în marile magazine găsești destule. Astfel, pe lângă lista de