Mai mult de jumătate din cele mai mari uzine de asamblare auto din Europa funcţionează la sub trei sferturi din capacitate, nivel la care în mod normal astfel de unităţi de producţie înregistrează pierderi substanţiale, potrivit unui studiu al firmei de cercetare Alix Partners. Anul trecut, procentul a fost de 39%.
„Dacă fabrica ta funcţionează la 90% din capacitate, esti pe profit. Dar dacă producţia nu depăşeşte 80% din capacitate, pierzi mai mulţi bani decât ai şti ce să faci cu ei“, a explicat John Hoffeckter, directorul executiv al firmei de consultanţă. Studiul Alix Partners ia în considerare cele mai mari 100 de uzine de asamblare auto.
Vânzările de automobile din Europa au scăzut în fiecare din ultimii cinci ani şi se îndreaptă spre al şaselea an de declin din cauza crizei economice şi financiare din regiune. În aceste condiţii mulţi producători auto pierd bani, dar guvernele şi sindicatele au împiedicat eforturile de restructurare. Rezultatul este că numărul uzinelor neprofitabile creşte. Majoritatea analiştilor pieţei auto anticipează noi scăderi sau cel mult stagnări ale vânzărilor până în 2015 sau 2016.
„Noi credem că în Europa harababura va continua mulţi ani“, a spus Hoffeckter. Creşterea numărului de fabrici care nu au activitate evidenţiază diferenţa dintre răspunsul Europei la criza din industria auto şi cel al Statelor Unite, unde marii producători din Detroit se chinuiau să evite falimentul în 2008-2009. În SUA guvernul a gestionat restructurarea General Motors şi Chrysler, trimiţând aceste companii în faliment şi forţându-le să închidă fabrici, să reducă personalul şi să scurteze reţeaua de dealeri.
În prezent, General Motors şi Chrysler, care este deţinut de grupul italian Fiat, se dezvoltă şi sunt profitabile.
În Europa guvernele şi sindicatele puternice fac eforturi pentru a evita închiderea uzinelor ş