Pe ansamblul pietei, livrarile totale (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat in primele cinci luni ale lui 2013 o scadere de 18,6% comparativ cu aceasi perioada din anul trecut, potrivit datelor transmise de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
In interiorul acestei scaderi, remarcam autoturismele, care au un declin al vanzarilor de 19,8%, cel mai mare din ultimii trei ani.
Si pe plan european vedem scaderi ale pietei, principalele tari inregistrand scaderi importante (Franta -11,9%, Italia -11,2%, Germania -8,8%).
In Romania, in continuare, vanzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (85% din total in luna mai), cele catre persoanele fizice continuand sa scada pana la un minim de doar 15% din total. Pentru comparatie, in mai 2012 (o luna in care Programul Rabla functiona deja in mod efectiv), acest raport era de 49% persoane fizice si 51% persoane juridice.
In plus, continua sa se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aprox. 86.000 unitati la autoturisme si 18.400 la vehicule comerciale, au o crestere de 42%, respectiv 10% fata de 2012. Din aceste cifre, rezulta ca, la fiecare autovehicul (autotursim + vehicul comercial) nou vandut in Romania, au fost aduse alte 3,7 rulate (raport totusi in scadere fata luna anterioara, cand acesta era de 4 /1).
Productia nationala
Aceasta a inregistrat in luna aprilie o crestere de 5,8% fata de luna precedenta, ceea ce face ca, dupa 5 luni din 2013, sa avem o crestere totala fata de 2012 de 32,8% (la volum total 188.705 unitati), cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme +40,8% (volum total 188.696 unitati).
In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 46.577 mai multe autov