Proiectul de modificare a Constitutiei prevede o reducere drastica a atributiilor presedintelui.
Practic, presedintele ramane doar cu atributiile de reprezentare externa. Nu va mai avea decat un rol formal in desemnarea premierului, nu va mai putea refuza un ministru in caz de remaniere guvernamentala, nu va mai putea organiza referendum decat cu acordul Parlamentului, nu va mai participa la sedintele de guvern. In schimb, va fi ales in continuare prin votul direct si universal al electoratului roman.
In regimul politic parlamentar, presedintele este ales de Parlament si are atributii limitate, in general legate de politica externa si de medierea conflictelor. Puterea executiva este exercitata exclusiv de premier. Sunt republici parlamentare, spre exemplu, Germania si Italia.
La polul opus se afla republica prezidentiala, in care presedintele are cele mai largi atributii. Este seful Guvernului si exercita practic puterea executiva. In republicile prezidentiale, seful statului este ales de catre cetateni. La fel este ales presedintele si in cazul republicilor semiprezidentiale. Intr-un asemenea regim politic, existent in Franta si Rusia, de exemplu, presedintele si premierul impart atributiile executive.
Diferenta esentiala intre regimurile prezidentiale si cele semiprezidentiale tine de relatia dintre Guvern si Parlament. In regimul semiprezidential, apare motiunea de cenzura, apare posibilitatea dizolvarii Parlamentului, institutii care nu exista in regimul politic prezidential. Presedintele in ambele tipuri de republica poate fi trimis in judecata, dar nu poate fi destituit de Parlament.
Suspendarea, asa cum este reglementata in Romania, mai exista in forme atenuate in Slovacia si Austria. In general, demiterea presedintelui este decisa de Curtea Constitionala si numai pentru fapte penale foarte grave si b