Reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal decisă de Guvern pentru administraţie, cu intenţia şi de a elimina prin concedieri posturile “ocupate inutil”, este dificil de aplicat în instituţii subdimensionate şi se apelează la tăierea salariului încasat efectiv prin vechea metodă cu zile neplătite.
La nivelul Ministerului Muncii s-a ajuns deja la concluzia că toate instituţiile din cadrul ministerului au “personal subdimensionat şi supraîncărcat cu lucrări” şi că se impune adoptarea altor măsuri de reduce a cheltuielilor în afara reducerii de personal, măsuri aplicate prin metoda zilelor de concediu neplătit introdusă de Guvernul PDL-PSD în urmă cu patru ani, în contextul crizei economice.
Primii angajaţi invitaţi să semneze o cerere pentru acordarea unui concediu fără plată de o zi în luna mai a acestui an, ceea ce presupune o tăiere a salariului de peste 5%, au fost cei ai Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS), unde s-a constatat că bugetul pe trimestrul II al acestui an nu poate acoperi cheltuielile cu salariile, rezultă dintr-un document guvernamental.
În luna martie, surse oficiale au declarat agenţiei MEDIAFAX că premierul Victor Ponta a cerut miniştrilor să prezinte propuneri pentru reducerea cu 15% a cheltuielilor cu personalul şi a cheltuielilor cu bunuri şi servicii. Sursele au declarat atunci că posturile vacante din administraţie nu au mai fost bugetate în acest an prin legea bugetului, astfel că reducerea cu 15% a costurilor de personal va putea fi operată prin tăieri ale cheltuielilor salariale, prin disponibilizări sau prin cele două măsuri combinate.
Premierul Ponta a declarat ulterior că reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal poate presupune şi reducerea numărului de posturi “ocupate inutil”, iar ministrul Finanţelor a arătat că diminuarea cu 15% presupune o reducere, în medie, a numărului de pe