Prin actuala revizuire a Constituţiei, parlamentul e pe cale să devină o superputere între puterile statului.
Cu o rapiditate demnă de o cauză mai bună, Comisia de revizuire a Constituției dezbate amendamentele aduse legii fundamentale. După mai puțin de 10 zile avem un tablou aproape complet al felului în care va arăta România dacă aceste modificări vor intra în vigoare. Regimul semiprezidențial va fi înlocuit cu unul parlamentar – funcția de președinte rămâne să fie ocupată prin alegeri directe, dar pierde multe dintre atribuțiile pe care le are astăzi. În justiție vom vedea, cel mai probabil, o revenire a procurorilor sub controlul ministrului Justiției, adică sub control executiv. Organizațiile profesionale ale magistraților şi Consiliul Superior al Magistraturii și-au exprimat deja dezacordul privind modificările propuse și, motivând prin faptul că au primit propunerile de amendare a Constituției cu doar o zi înainte, au cerut termen pentru a depune observații scrise referitoare la articolele care au implicații directe asupra sistemului judiciar.
Efectul referendumului
Ceea ce distinge un referendum consultativ de unul decizional nu este, în principal, chestiunea privitoare la respectarea sau nu a voinţei populare – această voinţă nu poate fi ignorată de aleşii poporului, întrucât este o expresie a suveranităţii naţionale -, ci caracterul efectului referendumului (direct sau indirect). Spre deosebire de referendumul decizional, referendumul consultativ produce un efect indirect, în sensul că necesită intervenţia altor organe, de cele mai multe ori a celor legislative, pentru a pune în operă voinţa exprimată de corpul electoral.
Detalii procedurale
Înainte de a discuta principalele amendamente aprobate de către Comisia de revizuire a Constituției, ar trebui să vorbim despre câteva detalii procedurale.