Conform O.G nr. 68/2003 privind serviciile sociale, a Legii asistenţei sociale nr. 292/2011, H.G. nr. 1024/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a O.G. nr. 68/2003 privind serviciile sociale şi a Metodologiei de acreditare a furnizorilor, furnizorii de servicii sociale, indiferent de forma lor juridică, trebuie acreditaţi.
Acreditarea reprezintă procesul prin care furnizorul de servicii sociale îşi demonstrează propria capacitate funcţională, organizaţională şi administrativă în acordarea serviciilor sociale, cu condiţia respectării standardelor de calitate în vigoare, iar statul recunoaşte competenţa acestuia de a acorda servicii sociale.
Procedura de acreditare are la bază evaluarea îndeplinirii de către furnizori a standardelor generale de calitate privind serviciile sociale aprobate prin Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei nr. 383/2005.
Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în serviciile sociale, cu modificările ulterioare, propune un nou sistem de acreditare care are în vedere pe de o parte acreditarea furnizorilor de servicii sociale şi pe de altă parte licenţierea serviciilor sociale şi încadrarea lor în clase de calitate.
Documentaţia în vederea acreditării urmează a fi depusă la Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV), evaluarea în teritoriu a calităţii serviciilor sociale urmând a fi efectuată de către inspectorii sociali din cadrul AJPIS sau de către echipe mixte formate din inspectori sociali şi specialişti din cadrul MMFPSV, în cazul în care se solicită încadrarea în clase de calitate. Termenul de intrare în vigoare a acestui act normativ a fost prorogat pana la 01.01.2014.
În prezent, în vederea acreditării, furnizorii de servicii sociale trebuie să depună documentaţia pe