Reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal decisă de Guvern pentru administraţie este dificil de aplicat în instituţii subdimensionate şi se apelează la tăierea salariului încasat efectiv prin vechea metodă cu zile neplătite, scrie Mediafax.
La nivelul Ministerului Muncii s-a ajuns deja la concluzia că toate instituţiile din cadrul ministerului au "personal subdimensionat şi supraîncărcat cu lucrări" şi că se impune adoptarea altor măsuri de reduce a cheltuielilor în afara reducerii de personal, măsuri aplicate prin metoda zilelor de concediu neplătit introdusă de Guvernul PDL-PSD în urmă cu patru ani, în contextul crizei economice.
Primii angajaţi invitaţi să semneze o cerere pentru acordarea unui concediu fără plată de o zi în luna mai a acestui an, ceea ce presupune o tăiere a salariului de peste 5%, au fost cei ai Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS), unde s-a constatat că bugetul pe trimestrul al doilea al acestui an nu poate acoperi cheltuielile cu salariile, rezultă dintr-un document guvernamental.
Premierul Victor Ponta declara lunile trecute că reducerea cu 15% a cheltuielilor de personal poate presupune şi reducerea numărului de posturi "ocupate inutil", iar ministrul Finanţelor a arătat că diminuarea cu 15% presupune o reducere, în medie, a numărului de personal la nivelul aparatului central, existând posibilitatea ca în unele ministere să fie efectuate şi concedieri.
Metoda concediului neplătit pentru bugetari a fost introdusă din cauza crizei economice de Guvernul PDL-PSD în 2009, când Executivul a decis, în urma negocierilor cu Fondul Monetar Internaţional, să impună concediu neplătit în sectorul public pentru o perioadă de 10 zile, în intervalul octombrie-decembrie.