Guvernul a aprobat ieri achiziţionarea de la statul portughez, pentru 628 mil. euro, a 12 avioane multirol F-16, în uz, o poveste care durează de mai mulţi ani şi în care interesele politice şi economice occidentale s-au ciocnit deasupra României, mai vizibil ca în oricare altă afacere întrucât la mijloc era vorba, iniţial, de 3-4 mld. euro.
Deşi capitalele europene nu a făcut scandal public, faptul că România îşi exprima preferinţa pentru un avion american, F-16, a deranjat.
Guvernul a aprobat ieri prin ordonanţă de urgenţă modul de finanţare a achiziţiei celor 12 avioane, după ce, în 2010, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) aprobase achiziţionarea a 24 de avioane multirol, tot vechi şi tot model F-16, care sunt produse de americanii de la Lockeed Martin. La acea vreme, costul celor 24 de avioane F-16 era estimat la 900 mil. dolari (665 mil. euro) - 1,2 mld. dolari (888 mil. euro). Un avion multirol nou - în afara celor din generaţie nouă - costă între 70 şi 80 mil. euro.
Nu era în 2010 prima încercare de acest fel, pentru că, în 2007, acelaşi CSAT aprobase achiziţionarea a 48 de avioane multirol (la acea vreme se discuta despre avioane noi şi nu vechi), cu un preţ estimat la 3,5 - 4,5 mld. euro. Acum guvernul a aprobat plata pentru 12 avioane vechi de la statul portughez (afacerea a fost aprobată luni în CSAT) pentru un preţ de 628 mil. euro. Preferinţa pentru avioane vechi a fost justificată de preţ (în jur de 50 mil. euro bucata) şi de faptul că acestea vor fi îmbunătăţite putând să rămână în serviciu încă 20 de ani. Avioanele cu care operează aviaţia militară română - Mig 21 Lancer, ies din uz, iar achiziţionarea altora-dacă nu noi măcar funcţionale-devenise o problemă de siguranţă naţională şi de interoperabilitate cu armatele NATO.
Marţi ministrul apărării Mircea Duşa anunţase că au fost încheiate discuţiile cu autorităţil