Deputatul PSD de Vrancea, Angel Tîlvăr, preşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a Camerei Deputaţilor, s-a întâlnit, ieri, cu o delegaţie de experţi din domeniul educaţiei din Republica Finlanda, formată din Elise Tarvainen – director relaţii internaţionale EduCluster Finlanda, Riikka Vuorela – project manager educaţie FCG Finlanda şi Reiho Aholainen – consilier educaţional la Ministerul Educaţiei şi Culturii din Finlanda. Discuţiile au vizat sistemul de educaţie din cele două ţări, reforma întreprinsă de Finlanda în acest domeniu în ultimii 30 de ani, o analiză a învăţământului românesc şi stabilirea unor soluţii de creştere a calităţii acestuia şi a ofertei educaţionale.
Cele trei principii fundamentale care au stat la baza reformei centralizatoare din Finlanda la începutul anilor ‘70 au fost dezvoltarea şi adoptarea unui curriculum naţional în care să se prevadă standarde clare de atins pentru toţi elevii; schimbări fundamentale în ceea ce priveşte formarea profesorilor şi a învăţătorilor; dezvoltarea unui inspectorat al statului cu funcţia de evaluare a predării şi învăţării la nivelul fiecărei şcoli. Ulterior, începând de la mijlocul anilor 1990, în sistemul finlandez au apărut noi schimbări: s-au redus intervenţiile din partea guvernului, a dispărut inspectoratul central care evalua calitatea şcolilor, curriculumul naţional a devenit mai mult un instrument de orientare decât un program de urmat cu rigurozitate, şcolile au căpătat mai multă autonomie.
,,Un sistem de educaţie nu se transforma dintr-o dată ca urmare a aplicării unor noi reglementări reformatoare. Este fundamentală crearea unui echilibru şi a unei delimitări concrete între măsurile ce se întreprind la nivel central şi local. Numai după ce reforma centralizatoare şi-a atins scopul este posibilă introducerea unei perspective mult mai flexibi