Un raport al Comisiei Europene (CE) arată că numeroase instituţii de învăţământ superior pun accentul prea puţin pe calitatea predării şi mai mult pe cercetare, în condiţiile în care agenda educaţională a Uniunii Europene, Europa 2020, se axează pe promovarea creşterii economice şi a integrării absolvenţilor de facultate în câmpul muncii, însă de cele mai multe ori, pregătirea studenţilor nu corespunde cu cererea de pe piaţă.
Raportul „Strategia universitară 2015“ („Strategy University 2015“), realizat de Grupul Uniunii Europene (UE) la nivel înalt pentru modernizarea învăţământului superior, arată modul în care se pot realiza reforme la nivel european pentru îmbunătăţirea calităţii procesului de predare-învăţare, astfel încât programa de învăţământ să corespundă necesităţilor studenţilor, angajatorilor şi carierelor viitorului, precum şi creşterea numărului de absolvenţi.
În prezent, în Uniunea Europeană 23% din tinerii cu vârste cuprinse între 15-24 de ani sunt şomeri, un fenomen la care oficialii UE se uită cu îngrijorare de ceva vreme.
„Cadrele didactice din învăţământul superior trebuie să beneficieze de formarea profesională şi asistenţa de care au nevoie pentru a-şi îndeplini rolul în condiţii excelente. Raportul nostru arată modul în care se poate realiza acest obiectiv“, a spus preşedinta grupului, Mary McAleese.
Să învăţăm profesorii cum să predea
„Această situaţie trebuie reechilibrată. Rolul predării în definirea meritului academic are nevoie de un accent şi de o recunoaştere mai puternice, în special în termeni de carieră. Sunt total de acord cu propunerea ca toate cadrele didactice din învăţământul superior să fie învăţate cum să predea”, a declarat la rândul său, comisarul european pentru educaţie, Androulla Vassiliou.
Raportul prezintă drept exemple de referinţă sistemele de învăţământ superior din Estonia şi Spania