- Social - nr. 118 / 19 Iunie, 2013 ARGUMENT Dupa cum prea bine stim, miturile domina puternic istoria universala, dar si istoriile nationale si locale, pentru ca cea mai mare parte a istoriei s-a construit pe mituri. Fie ca este sau nu necesar, unele mituri sunt demolate, altele mai putin intemeiate, se construiesc si le iau locul. Consider ca este o anume dinamica a istoriei, mai putin fasta si cu consecinte, in timp, greu de prevazut, atata timp cat istoria va fi manipulata politic, de oameni care au, de cele mai multe ori, prea putine in comun cu stiinta istorica si mai ales cu adevarul. Noile "constructii” se vor a raspunde unor nevoi pe care le resimt acut, atat romanii, cat si maghiarii din Transilvania - dar nu numai ei - si reprezinta si un anume tip de raspuns tendintelor de globalizare a natiunilor, tendinte care se manifesta tot mai pregnant si insidios. Dincolo de ceea ce inseamna, in fapt, manipularea istoriei, exista insa si o cauza - sa-i spunem obiectiva - nevoia de repere morale. Mitul insa pacatuieste prin faptul ca are tendinta de a supradimensiona calitatile personajului istoric devenit mit, pe cand defectele sau scaderile sale, mai mari sau mai mici – in fond si ele definesc anumite laturi ale personalitatii –, sunt partial uitate sau pur si simplu omise. Arhivele in general, iar in cazul de fata arhivele muresene, ne releva, treptat, aspecte pe care le cunoastem mai putin sau chiar deloc si care, coroborate cu informatii din alte surse, ne pot contura imagini mult mai apropiate de conturul real al uneia sau alteia dintre personalitatile unui timp istoric. Avem dreptul, dar si obligatia morala de a cerceta aceste informatii si de a le prezenta "Sine ira et studio” ("Fara ura si partinire”). O istorie adevarata inseamna o istorie eliberata de prejudecati si inhibitii, pe cand o istorie selectiva nu foloseste nimanui. Din aceasta perspectiva, mi