Ministerul Transporturilor a desemnat cumparatorul CFR Marfa. Deja unele voci anticipeaza un posibil esec al privatizarii, similar cazului Oltchim, in contextul in care companiile retrase din cursa au contestat procedura. Exista insa si opinia potrivit careia GFR, compania castigatoare, are toate atu-urile pe aceasta piata, astfel ca nu mai poate fi "deraiata".
"GFR este un gigant in aceasta parte a Europei, o corporatie ce nu se poate compara cu Dan Diaconescu, o persoana fizica. Este un grup bancabil, care are multe banci in spate", a spus, pentru DailyBusiness.ro, Ionel Blanculescu, consilier al premierului Victor Ponta.
In opinia sa, CFR Marfa are un potential imens, pentru ca in scurt timp Romania va deveni tara de tranzit, astfel ca noul proprietar al companiei de transport feroviar va deveni un jucator puternic in piata.
Potrivit estimarilor lui Blanculescu, 5% din exporturile Chinei in Europa vor trece prin Romania, "ceea ce este enorm", astfel ca Grup Feroviar Roman va actiona ca o companie de tranzit, care va lua marfa din Constanta si o va duce in Germania.
Potrivit consilierului, Gruia Stoica mizeaza pe exporturile din China via Kazahstan. Omul de afaceri roman ar avea in acest sens un avantaj, in calitate de presedinte al Consiliului de Afaceri Romania-Kazahstan.
In ceea ce priveste temerile legate de eventualul aviz negativ al Consiliului Concurentei pentru aceasta tranzactie, Ionel Blanculescu anticipeaza ca nu vor fi probleme. Desi cele doua companii, CFR Marfa si GFR, vor detine 73% din transportul de marfa pe cale ferata, acestea nu vor detine monopol pe intreaga piata a transportului de marfa, care il include si pe cel rutier.
Problema contestatiilor
Pe de alta parte, analistul economic Mircea Cosea considera ca aceasta privatizare esuata deja, pentru ca au fost dep