Are lungimea de 44 kilometri numai pe teritoriul ţării noastre până la graniţa cu Serbia şi a reprezentat cândva mândria Timişoarei. Lungimea pe teritoriul ţării vecine este de 72 de kilometri.
Adesea era comparat cu râul Sena, care taie centrul Parisului. Canalul Bega a devenit atât de cunoscut la nivel naţional, încât atunci când este utilizată expresia “oraşul de pe Bega”, imediat omul ştie că e vorba de Timişoara.
Begheiul făcea legătura cu Europa Centrală şi de Vest
Cândva, vapoarele circulau pe aici până în Germania. Din păcate, regimul comunist a ignorat acest canal în totalitate, iar rezultatul s-a văzut. Grosimea mâlului de pe fundul apei ajunsese până la 1 metru, iar adâncimea pe unele locuri era extrem de mică, în afara oraşului. Astfel, Administraţia Bazinală de Ape Banat (ABAB) Timişoara, Primăria Timişoara şi organizaţii ale societăţii civile încearcă să-i redea importanţa turistică şi de agrement de altădată şi organizează anual Festivalului Bega Bulevard. Şenalul Bega a fost primul canal navigabil construit în România şi, acum, poate fi din nou navigabil. Titu Bojin, fostul director ABAB, actualmente preşedintele Consiliului Judeţean Timiş, a subliniat că pentru majoritatea timişorenilor, râul Bega a însemnat un mic titlu de glorie şi, chiar dacă nu era unul dintre râurile interioare de o deosebită importanţă, avea o calitate unică – era singurul navigabil, iar Timişoara avea port. Transportul de pasageri pe apă decurgea atât de bine, încât a cunoscut un vârf de până la 500.000 de pasageri, în anul 1944. Bega făcea legătură cu Europa Centrală şi de Vest, iar mărfurile grele puteau fi transportate până la Rotterdam.
Titu Bojin: “E un vis vechi al meu şi al timişorenilor”
Mai mult, ABAB Timişoara, în colaborare cu Primăria Timişoara, va da posibilitatea timişorenilor să utilizeze şi Canalul Bega pentru deplasările de zi cu