Muzeul Naţional de Artă al României şi Institutul Goethe din Bucureşti vă invită să vizitaţi expoziţia monografică ”Lucian Bernhard - publicitate şi design la începutul secolului XX”.
Expoziţia cuprinde 218 lucrări din creaţia artistului: afişe, plăci emailate, afişete, timbre pentru reclamă, obiecte promoţionale, ambalaje, fonturi, design de carte şi revistă etc.
Selecţia oferă o imagine de ansamblu asupra strălucitei cariere a lui Lucian Bernhard, care se întinde de-a lungul a 70 de ani şi a două continente: Europa şi America. Afirmarea lui Lucian Bernhard coincide cu perioada de maximă înflorire a afişului şi a designului publicitar în Germania, la începutul secolului XX. Bernhard soseşte la Berlin în 1901, la 18 ani, iar doi ani mai târziu era considerat inventatorul unui nou tip de afiş: afişul-obiect (Sachplakat). Creaţia sa pentru chibriturile Priester (1903) a ajuns celebră sub numele de „Berliner Sachplakat” şi a marcat începutul unui nou concept în publicitatea comercială.
Prin noul tip de afiş, produsul trebuia promovat în prim-plan, fără înfrumuseţările alegorice şi ornamentale tipice la vremea respectivă, astfel ca numele companiei să fie scos în evidenţă. Această tendinţă de obiectivare a dus la o inovaţie, iar Bernhard a devenit unul dintre cei mai de succes artişti publicitari.
Abilitatea de a combina o multitudine de posibilităţi de design cu un logo specific şi clar l-a făcut pe Bernhard interesant pentru companiile care doreau să prezinte consumatorului o imagine nouă, modernă. În 1908 Bernhard a realizat afişul pentru firma producătoare de pantofi Stiller, afiş considerat astăzi un opus magnum al artei publicitare germane, intens reprodus în cărţi şi reviste.
În 1911, Bernhard a început să lucreze pentru producătorul de ţigări berlinez Manoli, pentru care a realizat nu numai afişe, ambalaje şi reclame, ci şi toate dot