CFR Calatori, unul dintre colosii economiei romanesti, se afla intr-o situatie critica din punct de vedere al lichiditatilor. Alexandra Gatej, presedintele Consiliului de Administratie al CFR Calatori, vorbeste intr-un interviu acordat Wall-Street.ro despre strategia prin care compania ar putea reduce datoriile istorice acumulate si sansele romanilor de a beneficia de o calatorie civilizata cu trenul in urmatorii 5 ani.
Wall-Street.ro: Care sunt principalele lectii invatate in primele 3 luni la sefia Consilului de Administratie al unei companii de stat?
Alexandra Gatej: CFR Calatori se afla intr-o situatie foarte dificila din punct de vedere al lichiditatilor. Este o situatie care nu mai suporta amanare. Aceasta companie a acumulat datorii uriase in ultimii ani si sunt cateva elemente care au contribuit la acest lucru. Primul dintre ele este nivelul subventiei. Statul se angajeaza sa ofere serviciul de transport al calatorilor si facand acest angajament se obliga la plata unei subventii. Subventia este un venit pentru CFR Calatori, este substantiala – mai mult de 60% - insa principiul care nu a fost mai niciodata respectat cu exceptia unui singur an – 2011 – a fost ca un Guvern trebuie sa isi permita sa aiba atata cale ferata cata poate plati.
Pornind de la acest principiu in timp s-au acumulat niste nevoi de finantare din subventie care nu au fost niciodata acoperite. De exemplu, daca subventia pentru a asigura acest serviciu public in Romania este de 1,4 mld. lei, anul acesta suma este de 937 mil. lei. De unde poate acoperi compania aceasta pierdere? Si acest lucru este un fapt care s-a intamplat in ultimii cel putin 5 ani de cand ne-am uitat la istoricul datelor.
WS: Cum a reactionat compania la aceasta situatie?
Alexandra Gatej: In conditiile in care sistemul a continuat sa opereze pe aceeasi structura, cam cu aceleasi posturi,