Cine este Gruia Stoica, cel care controlează Grupul Feroviar Roman, singurul ofertant rămas în cursa pentru privatizarea CFR Marfă? Este un controversat om de afaceri, supranumit "regele vagoanelor" fiind plasat în 2011 de revista Forbes în Top 10 "Cei mai bogaţi romani".
Într-un interviu acordat ziarului Libertatea, spunea că a intrat în afaceri în 1990, iar până la 25 de ani avea deja strânşi patru milioane de dolari. Potrivit informaţiilor apărute în presă de-a lungul timpului, primii bani i-a câştigat din afaceri cu fier vechi. Apoi s-a orientat către transportul feroviar de marfă. Aşa a luat fiinţă, în 2000, Grup Feroviar Roman, companie care a ajuns să fie cel mai important operator privat de mărfuri din ţară. În timp ce compania privată GFR creştea, compania de stat CFR Marfa pierdea. De altfel, Gruia Stoica s-a folosit foarte mult de operatorul de stat de la care a preluat atât active, cât şi personal. Multe din vagoanele preluate de la CFR Marfa ar fi ajuns la fier vechi.
Omul de afaceri provine din comuna Toflea din judeţul Galaţi, cu populaţie majoritară roma, renumită pentru nenumăratele palate cu turnuleţe. Potrivit ziarului Adevărul, până la Revoluţie, bunicul şi tatăl său au lucrat alături de alţi 20 de meşteri pentru căile ferate romane. "Se importa mult. Inclusiv burghie mari, cu care se găureau traversele de lemn de la şinele de cale ferată", a povestit antreprenorul în primul interviu acordat presei. Imediat după Revoluţie, a înfiinţat firma Turnomet SA specializată în vânzarea de produse metalurgice. Cinci ani mai târziu, a început să livreze conducte petroliere Societăţii Naţionale a Petrolului SNP Petrom. SNP Petrom îi dădea în compensare produse petroliere. Astfel, a apărut necesitatea înfiinţării unei companii de transport feroviar marfă, lucru pe care l-a şi făcut în 2000. Afacerile sale au înflorit, mai ale