Scris de Călin Corpaş - Arhitectul pedelist Puşcaş crede că noul proiect de amenajare a Pieţei Unirii este un kitsch.
Pentru arhitectul Cristian Puşcaş, militant PDL Oradea, noul proiect de amenajare a Pieţei Unirii este „o varză à la Cluj”. Puşcaş consideră că realizarea arhitectului clujean Horia Gavriş este „un kitsch, şi ca prezentare şi ca implementare”. „Mai lipsesc piticii de grădină”, transmite, plastic, politicianul-arhitect, opinând că „vremea acestui proiect a trecut cu 113 ani în urmă” şi că proiectul arh. Gavriş „nu se va vedea bine de la nivelul străzii. Eventual din balconul Primăriei”.Stiluri şi stiluri
Puşcaş spune că nu-l cunoaşte pe arhitectul clujean ce a primit de la Primărie sarcina refacerii viitoarei amenajări a Pieţei Unirii. Pune, însă, la îndoială, cunoştinţele sale privitoare la arhitectura Oradiei. Folosindu-se de declaraţiile lui Gavriş din urmă cu o zi, Puşcaş îl contrazice flagrant pe acesta, în legătură cu stilurile arhitectonice ale clădirilor ce delimitează Piaţa Unirii. „Am trecut de la Barocul Clădirii Primăriei, la timidele elemente de Secession din ansamblul Duiliu Marcu şi am trecut la Art Nouveau-ul Palatului Vulturul Negru. Proiectul se vrea un elogiu geniului şi veseliei detaliului şi arhitecturii Palatului Vulturul Negru. O replică orizontală a pereţilor Vulturului Negru”, declara miercuri, la Primărie, arh. Gavriş.
Puşcaş vine şi-l corectează pe colegul său de breaslă, spunând că sediul Primăriei nu este în stil Baroc, ci Eclectic, iar Palatul Vulturul Negru nu este în stil Art Nouveau, ci într-unul specific unguresc. La fel cum ansamblul statuii din 1926, ce-l înfăţişa pe Regele Ferdinand, realizat de arhitectul bucureştean Duiliu Marcu, era unul cu specific românesc, transmite arhitectul pedelist. „Ansamblul Duiliu Marcu era în stil Neoromânesc, provenit din vechiul Regat, la fel cum Palatul Vulturul Negru