Proiectul "Mandrie si beton", un web-documentar care prezinta viata satenilor din nordul Romaniei si transformarile recente petrecute in satele traditionale a ajuns in presa externa.
Fotograful roman Petrut Calinescu a acordat un interviu pentru Vice, in care vorbeste despre cum emigrarea a schimbat peisajul din satele romanesti.
Mandrie si Beton, o poveste ilustrata despre oameni si case Interviu
"Transilvania de Nord, in care au fost facute fotografiile din proiect, este un loc vizitat de o multime de fotografi in ultimii 15 ani. La inceput, eu am fost fascinat de modul in care o parte din mediul rural isi pastra traditiile si cum agricultura era principala sursa de venit. Dar, incet, oamenii au plecat la munca in strainatate, iar satele au devenit pustii peste noapte.
Frustrarea mea a crescut, pentru ca am vrut sa fac aceste fotografii romantice, care sa prezinte ultimii tarani. Insa vilele moderne si masinile straine, de lux, au stricat pozele mele idilice. Mi-am dat seama atunci ca a existat o poveste in pozele mele - modul in care lumea traditionala si cea moderna coexista, din cauza oamenilor care lucreaza in strainatate si trimit bani acasa", a explicat fotograful.
Acesta a vorbit si despre povestea din spatele proiectului: pe parcursul anului, unele sate din Romania au ramas pustii.
"Sunt complet silentioase, iar singurul sunet este acela al betonierelor, in timp ce batranii satului merg pe jos in jurul santierelor, de parca ar fi inspectorii. Satele revin la viata in luna august, cand toata lumea calatoreste inapoi acasa pentru a participa la nunti. In mod traditional, sunt pana la 60 de nunti in cateva saptamani", a adaugat fotograful roman.
In Romania, a mai spus acesta, nu sunt prea multe oportunitati in agricultura, iar industria este l