Privatizarea CFR Marfă cu Grup Feroviar Român nu se poate finaliza fără acordul Consiliului Concurenţei, în condiţiile în care cele două companii ajung să concentreze peste 70% din piaţă. Decizia instituţiei, care încă nu a fost notificată, va veni, însă, cu întârziere.
„Am abordat încă din primăvară companiile participante la privatizare, le-am cerut date pentru a vedea care sunt cotele pe care le deţin pe diverse segmente de piaţă. Nu ne-au trimis, însă, insuficiente informaţii”, a declarat, pentru Capital, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, precizând că nu crede că instituţia va putea da prea devreme o decizie în aces caz. Media de aprobare, la nivelul, instituţiei este de două două luni, dar pentru cazuri complexe poate dura şi mai mult (recordul a fost de şase luni, în cazul Cosmote).
După ce va primi notificarea, Consiliul Concurenţei are trei opţiuni: să aprobe tranzacţia, să o respingă, sau să o aprobe în anumite condiţii. „Va trebui să vedem cât se mare este compania în piaţa respectivă, care este dimensiunea pieţei, iar dacă riscă să distorsioneze concurenţa vedem dacă pot exista remedii. Remediile pot fi unele de comportament – de exemplu compania se angajează să nu crească preţurile un număr de ani – sau structurale – să vândă, spre exemplu, anumite active într-un număr de luni”, explică Chiriţoiu. Potrivit afirmaţiilor sale, analiza cotelor de piaţă poate dura mai mult timp pentru că trebuie stabilite exact cotele pe diferite segmente de piaţă: „ne interesează cât concentrează pe fiecare piaţă: pe tipuri de produse – cât la transportul de grâu, cât la petrol, etc – dar şi pe rute de transport. Trebuie să vedem şi dacă există concurenţă pe alte mijloace de transport şi dacă această concurenţă este suficientă. În principiu, ne interesează dacă un furnizor poate fi substituit cu altul”.
Unde se aprobă?