Ministerul Sănătăţii prezintă un proiect supus dezbaterii publice timp de o lună, ce cuprinde modificări în legislaţia privind malpraxisul. Potrivit acestuia, negocierea valorii daunei morale în caz de malpraxis va putea fi negociată, prin mediator, cu pacientul şi asiguratorul, pentru care va fi stabilit un anumit plafon.
Propunerile de modificare a Legii sănătăţii (Legea nr. 95/ 2006), la Titlul XV, referitor la malpraxis prevăd faptul că pacienţii nu vor avea obligaţii de plată în soluţionarea amiabilă, pentru rezolvarea litigiului în acest mod fiind dispus un termen de şase luni. Pacienţii vor avea acces la documentele medicale ale cazului, în condiţiile în care până acum acestea erau accesibile doar la solicitarea instanţelor, a explicat secretarul de stat în MS, Raed Arafat.
De asemenea, pacienţii vor beneficia de un evaluator care poate fi desemnat sau ales de ei dintr-un corp de experţi. În plus, un mediator va putea negocia valoarea daunei morale cu pacientul şi asiguratorul.
Potrivit documentului, personalul medical va fi obligat să se asigure atât pentru daunele materiale, cât şi pentru cele morale. Pentru daunele morale va fi stabilit un anumit plafon, aşa cum se practică şi alte ţări. În plus, medicul va fi asigurat pentru incidente petrecute cu până la trei ani înaintea încheierii contractului de asigurare.
“Procedura prealabilă nu reprezintă o retragere a accesului la justiţie întrucât este o procedură limitată în timp – şase luni – mai scurtă în timp decât termenul de prescripţie a acţiunii în justiţie, este o procedură fără cheltuieli, oferă pacientului acces la toate documentele medicale, pe care le poate folosi ulterior în acţiunea juridică”, a adăugat Arafat.
Poliţa de asigurare în sistemul public va fi acoperită parţial de către angajator, adică de către spital. Spitalul va avea însă propria asigurare şi apoi ar pute