Curtea de Apel Târgu-Mureş în colaborare cu Baroul Mureş a organizat luni, 17 iunie, conferinţa cu tema „Noul cod de procedură civilă”. În cadrul conferinţei s-au dezbătut temele: aspecte de ordin procedural privind înregistrarea, verificarea şi regularizarea cererii de judecată, prezentată de judecătorul Florin Dima, preşedintele Curţii de Apel Târgu-Mureş şi Florin Lupaşcu, vicepreşedinte Judecătoria Târgu-Mureş, şi aspecte de ordin procedural privind exercitarea căilor de atac prezentată de Emilia Cotoi, avocat.
Potrivit lui Florin Dima cei care ar fi trebuit să pregătească, în principal Ministerul Justiţiei, intrarea în vigoare a Codului de procedură civilă au făcut-o foarte târziu, iar programul Ecris este o aplicaţie fără de care instanţele, în general, nu pot funcţiona la standardele cele mai înalte. „Sunt astăzi o grămadă de aspecte la care Ecris-ul nu are răspuns. Şi vă dau un exemplu: s-a gândit că pentru această procedură administrativă, scrisă sau prealabilă, această etapă scrisă presupune corespondenţa între instanţă şi justiţiar. Pentru fiecare etapă a acestei proceduri sunt stabilite termene foarte stricte şi ministerul a gândit nişte alerte pentru grefierul responsabil de aceste proceduri. Aşadar, această aplicaţie, atât de importantă pentru grefieri, nu este în momentul de faţă utilizabilă”, a subliniat Florin Dima.
Mai multă rigoare în procedură
Articolul 200 al noului Cod de procedură civilă prevede verificarea cererii şi regularizarea acesteia. Potrivit lui Florin Lupaşcu ambele au un caracter obligatoriu, aplicându-se şi cererilor în procedura necontencioasă, chiar şi celor depuse de către actori, care nu sunt părţi. Această obligaţie este prevăzută de lege sub o sancţiune, cea a anulării cererii. Cererea de chemare în judecată se depune în două exemplare originale, identice, semnate olograf, iar criteriul de aplicare a legii